آبسه

آبسه مقعدی تشخیص و درمان

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی در اثر تجمع عفونت و چرک در غدد ناحیه مقعد است. زمانی که بیمار دچار عفونت های مزمن و یا یبوست مزمن می شود غدد چربی این ناحیه دچار آسیب می شوند. همچنین هموروئید و شقاق نیز می تواند منجر به بروز آبسه مقعدی شود. به دنبال آسیب این غدد و مسدود شدن کانال های آنها آبسه مقعدی بروز می کند.

معمولا آبسه های مقعدی درمان نشده تبدیل به فیستول مقعدی می شوند و پروسه درمان پیچیده ای خواهند داشت. بهترین نوع جراحی آبسه مقعدی با لیزر است. لیزر آبسه مقعدی عوارض بعد از جراحی را کاهش داده و احتمال عود آبسه مقعدی بعد از جراحی با لیزر بسیار بسیار کمتر از جراحی سنتی با تیغ و کوتر است.

علائم آبسه مقعدی

محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد. بیمار ترشح چرکی و درد پیش رونده ای را در ناحیه مقعد احساس می کند. در برخی موارد که آبسه مقعد بین عضلانی و عمیق است در راه رفتن بیمار نیز اختلال ایجاد می کند. آبسه مقعدی گاها خود به خود تخلیه می شود و بیمار خونریزی ناگهانی و خروج چرک از ناحیه مقعدی را مشاهده می کند. به دلیل اینکه کیسه آبسه مقعدی مملو از چرک و عفونت است ممکن در ناحیه احساس گرمای زیادی کنید. در برخی موارد بیمار علائم تب و تهوع را نیز بروز می دهد.

تشخیص آبسه مقعدی

تشخیص آبسه مقعدی از غدد و عروق سالم مقعد

انواع آبسه مقعدی

انواع آبسه های مقعدی را می توان به دو دسته سطحی و عمقی تقسیم کرد. انواع سطحی آبسه های مقعدی شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند. آبسه های مقعدی سطحی را متخصص جراحی می تواند به طور سرپایی و در مطب تخلیه و درناژ کند. اما در مواقعی که آبسه مقعدی عمقی تر و حتی بین عضلانی است باید بیمار به کلینیک یا بیمارستان منتقل شود.

بهتر است عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی با لیزر انجام شود تا به بافت سالم اطراف این ناحیه آسیب وارد نشود. به خصوص برای آبسه مقعدی عمقی توصیه بر این است که جراحی با لیزر و در سریعترین زمان ممکن انجام شود. بدین ترتیب از عوارض آبسه مقعدی نیز می توان جلوگیری کرد. اکثر مواقع انواع آبسه های مقعدی عمقی منجر به بروز فیستول مقعد می شوند.

گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند و انواع عمقی آبسه های مقعدی را ایجاد کند. آبسه مقعدی به تدریج متورم و دردناک می شود به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی به طور خودبخود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شود و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود. احتمال بروز فیستول مقعدی بعد از تخلیه خود به خود آبسه مقعدی بسیار بالا می باشد.

درمان آبسه مقعدی

روش قطعی درمان آبسه مقعدی، برش دادن آبسه و تخلیه و درناژ آن است. به محض این که آبسه توسط جراح تخلیه می شود از شدت درد پیش رونده آن کاسته می شود. همچنین التهاب و درد رو به کاهش می گذارد.

عمل جراحی آبسه مقعدی

بهترین روش عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی جراحی با لیزر پرتوان است. احتمال عود و آسیب به بافت اطراف آبسه مقعدی با لیزر بسیار کمتر است. دوره نقاهت بعد از درمان با لیزر آبسه مقعدی بسیار کوتاهتر از جراحی سنتی است.

دقت کنید که اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه شد باز هم به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. در این صورت اقدامات لازم جهت جلوگیری از عود آبسه مقعدی برای شما انجام می شود. همچنین با مراجعه به موقع به جراح می توانید از عوارض آبسه مقعدی نیز جلوگیری کنید. در مواقعی که آبسه مقعدی مکرر بروز می کند و درمان اصولی نمی شود احتمال عود آبسه مقعدی حتی بعد از لیزر آبسه مقعدی نیز وجود دارد. به علاوه بروز عوارضی مثل فیستول مقعدی از جمله عوارض عدم درمان و رسیدگی به عفونت و آبسه های مکرر مقعدی می باشد. عمل جراحی آبسه مقعدی در کلینیک یا بیمارستان به طور سرپایی و توسط متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر انجام می شود.

لیزر آبسه مقعدی

لیزر آبسه مقعدی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام می شود. ممکن است برای درناژ بهتر و ترمیم بهتر ناحیه عمل متخصص جراحی و لیزر از لیزر کم توان آی آر سی هم سود ببرد. در این روش تمام مراحل عمل جراحی آبسه با لیزر انجام می شود و از تیغ و کوتر جراحی خبری نیست. زیرا لیزر از بروز عوارضی مثل بی اختیاری مقعد جلوگیری می کند و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. اما استفاده از تیغ و کوتر منجر به بروز احساس درد و سوزش مضاعف می گردد. مزیت استفاده از لیزر در جراحی آبسه مقعدی خاصیت ترمیم کنندگی لیزر است. هنگامی که جراح آبسه را با لیزر برش می دهد، همزمان سر عروق و اعصاب بریده شده ترمیم می شود. به همین دلیل بیمار بعد از لیزر آبسه درد و خونریزی شایع در جراحی سنتی را تجربه نمی کند.

اکثر بیماران مبتلا به آبسه مقعدی مبتلا به دیگر بیماری های مقعد مثل هموروئید و شقاق نیز می باشند. استفاده از لیزر آبسه مقعدی این مزیت را دارد که جراح همزمان می تواند تمام بیماری های مقعد را در یک جلسه با لیزر پرتوان درمان نماید.

لیزر آبسه مقعدی

لیزر آبسه و فیستول مقعدی

مراقبت بعد از جراحی و لیزر آبسه مقعدی

در صورتی که عمل جراحی آبسه مقعدی با لیزر انجام شده باشد تنها مراقبت لازم نشستن در لگن آب گرم و با مقدار بسیار کمی بتادین است. روزانه ناحیه را تمیز و خشک کنید. نشستن در لگن آب گرم و بتادین برای مدت زمان ۲۰ دقیقه و ۳ بار در روز توصیه می شود.

بسیار مهم است که بعد از عمل جراحی و لیزر آبسه مقعدی یبوست نداشته باشید. بنابراین از جراح معالج خود بخواهید که در صورت نیاز برای شما شربت ملین تجویز کنند. مصرف آب و آبمیوه و سبزیجات تازه علاوه بر جلوگیری از یبوست به ترمیم سریعتر محل زخم جراحی نیز کمک می کند.

معمولا بعد از عمل جراحی سنتی آبسه مقعدی آنتی بیوتیک تجویز می شود. داروهای خود را در ساعات تعیین شده توسط پزشک مصرف کنید. به علاوه این داروها یبوست زا هستند پس مصرف ملین نیز فراموش نشود. مراقبت های بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی تا دو هفته ادامه خواهد داشت.

بعد از برش و تخلیه آبسه مقعدی درد همچنان باقی است اما به شدت قبل از جراحی نیست. این درد را می توان با مسکن و داروهای ضدالتهابی کنترل کرد.

اگر آبسه مقعدی به موقع عمل جراحی نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

آبسه مقعدی خود به خود درمان نمی شود و درمان بدون جراحی ندارد. مهمترین عارضه عدم درمان و عمل جراحی آبسه مقعدی انتشار عفونت در نواحی مختلف بدن و بروز فیستول مقعدی است. اگر آبسه مقعدی درمان نشود و مزمن شود در افراد بالای ۵۰ سال و مبتلا به دیابت می تواند منجر به اختلالات حرکتی و حتی مرگ شود. این بیماری می تواند منجر به بروز دیگر بیماری های مقعد نیز شود. هرچند که خود آبسه مقعدی به دنبال بیماری های درمان نشده ای مثل شقاق مقعد و هموروئید یا همان بواسیر نیز بروز می کند.

یکی از عوارض آبسه مقعدی فیستول می باشد

اگر آبسه مقعدی درمان نشود دچار عارضه فیستول مقعدی می شوید.

عود آبسه مقعدی

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه عود آبسه مقعدی در افراد جوان تر و زیر ۴۰ سال بالاتر است. ممکن است این وضعیت مربوط به نحوه کارکرد غدد برون ریز افراد جوان تر باشد. گفته می شود که احتمال عود آبسه مقعدی در ۳۸ ماه اول تا ۳۵ درصد مواقع وجود دارد.

اما افرادی که با لیزر جراحی می کنند ریسک عود آبسه مقعدی را پایین می آورند. این مزیت لیزر آبسه مقعدی به دلیل سوپرتین بودن لیزر پرتوان و خاصیت ترمیم کنندگی آن می باشد. همچنین هرچه دوره نقاهت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی کوتاهتر باشد احتمال عود نیز کمتر خواهد شد.

افرادی که سریعا برای درمان و جراحی آبسه مقعدی اقدام می کنند کمتر از دیگران گرفتار عود آبسه مقعدی می شوند. آبسه های عارضه دار و مزمن و آبسه هایی که برای چندمین بار با روش های سنتی تحت جراحی قرار می گیرند احتمال عود بالایی دارند.

افرادی که سیگار می کشند و مصرف دخانیات بالایی دارند نیز بیشتر از دیگران در گروه ۳۵ درصدی عود آبسه قرار می گیرند.

مراقبت و نگهداری بعد از عمل آبسه مقعدی نیز در جلوگیری از عود آبسه مقعدی و فیستول مقعدی موثر خواهد بود. بنابراین دستورات بعد از عمل آبسه را طبق نظر جراح معالج خود و طور منظم رعایت کنید.

سوالات متداول آبسه مقعدی

1-آبسه مقعدی با بی حسی موضعی عمل می شود یا بی هوشی؟

در صورتی که جراحی آبسه مقعدی با لیزر باشد می توان با بی حسی موضعی و یا بی حسی نخاعی این جراحی را انجام داد. معمولا برای جراحی سنتی آبسه از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

2-چه زمانی بیمار آبسه مقعدی باید برای جراحی بیهوشی عمومی بگیرد؟

بیماران دیابتی و افرادی که تحمل بی حسی را ندارند می توانند از بیهوشی عمومی استفاده کنند. در برخی موارد بیمار استرس زیادی دارد و تحمل محیط کلینیک یا بیمارستان را در حین عمل جراحی آبسه ندارد. برای این گروه نیز استفاده از بیهوشی توصیه می شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مبتلا به آبسه های ایسکورکتال می باشند باید تحت بیهوشی عمومی جراحی آبسه مقعدی را انجام دهند.

3-آیا آبسه مقعدی منجر بروز سرطان می شود؟

هرگونه عفونت و زخم در ناحیه مقعد را پی گیری کنید. این بخش از بدن شما فعال است و روزانه مقادیری مدفوع آلوده از این ناحیه عبور می کند. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز بیماری های ناشناخته مقعد و حتی سرطان لازم است که آبسه مقعدی را در این ناحیه درمان و جراحی کنید.

4-اگر آبسه مقعدی درمان نشود چه می شود؟

اگر آبسه مقعدی درمان نشود احتمال بروز فیستول مقعدی و انتشار عفونت در بدن بالا می رود. همچنین هرچه آبسه قدیمی تر باشد و متعدد باشد روند درمان بیماری سخت تر خواهد شد.

5-آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

این بیماری به خودی خود خطرناک نیست. اما زمانی که آبسه می ترکد و بارها و بارها عود می کند و درمان نمی شود ممکن است منجر به بروز عفونت های سیستمیک شود که بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

78 دیدگاه برای “آبسه مقعدی تشخیص و درمان

  1. Sh.r گفت:

    سلام چند روزه قسمتی از اسفگنتر خارجی مقعدم سفت و برجسته شده . اما ن چرک داره ن درد …

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید برایدمعاینه و شروع درمان ودکتر زهرا سعادتی

  2. ارمین گفت:

    سلام. وقتتون بخیر خانم دکتر. من یکسالی هست خارش در ناحیه مقعد دارم و الان ۳ ماهی هست بعد از دفع دچار خونریزی میشم.دکتر قبلا رفتم ولی مشکل حل نشد.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید به متخصص جراحی مراجعه کنید رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید آب زیاد بنوشید مصرف ادویه را محدود کنید و فعالیت ورزشی منظم داشته باشید برای جلوگیری از بروز عوارض بعدی سریعتر به متخصص جراحی مراجعه فرمایید

      1. فرانک گفت:

        سلام، بک هفته از عمل آبسه مقعدی من میگذرد و ناحیه جراحی متورم شده و الان دچار درد شدید شدم ممکنه عفونت کرده باشه؟

        1. سلام بله امکان عفونت مجدد وجود دارد. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید و یا به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید.

      2. Ehsan گفت:

        باعرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر زهرا سعادتی
        احتراما با توجه به عمل ۴ روز قبل که به صورت لیزر هموروئید داخلی درجه ۳ بود صورت گرفته متاسفانه بعد از عمل روز بعد از لبه مقعد یه مقدار ورم کرده که بعد دفع سوزش شدیدی داره به پزشک خودم مراجعه کردم که گفتن بعد چند روز برطرف میشه الان سوالم از شما این هستش آیا نشستن در آب گرم با بتادین خوبه یا خوب نیست از نظر شما بهترین روش برای کم شدن سوزش بعد دفع چیه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

        1. بهتر است از بتادین استفاده نکنید یا اگر هم استفاده کردید در حد چند قطره بسیار کم باشد زیرا بتادین ناحیه را تا حدودی خشک می کند. استفاده از پمادهای ترمیم کننده نیز کمک کننده است.

  3. masoud۸۷ گفت:

    سلام،یک هفته ای هست که در دهانه مقعد یک جوش زده ولی نرم است و درد هم دارد به نظرتان آبسه مقعدی است؟ درمان خانگی دارد مثلا با پماد یا نه؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      به طور معمول آبسه درد زیادی دارد که بیمار مجبور می شود اورژانسی تحت جراحی و تخلیه آبسه قرار بگیرد برای جلوگیری از این وضعیت پیشنهاد می کنم سریعا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید و از دست کاری و تحریک ناحیه خودداری کنید

  4. بیژن گفت:

    سلام چندروزه که یک آبسه کنار مقعدم رشد کرده وهم درد داره ویکم هم سوزش . چون از نظر کاری خیلی درگیر هستم .میخواستم بپرسم چطور میتونم با کمترین وقت با لیزر جراحی انجام بدم.وآیا روزهای پنجشنبه ویا جمعه هم میتونم مراجعه کنم؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام متاسفانه مطب روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه تماس بگیرید تا وقت معاینه برای شما تنظیم کنند. با لیزر کمترین وقت را برای درمان آبسه صرف می کنید. در مورد هزینه نیز باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد

  5. اصغر عباس زاده گفت:

    سلام خانم دکتر.پسر ۱۱ماهه دارم که ۲ماه پیش جراحی شد وتخلیه ابسه انجام شد جای زخم خوب شده واز روبروی زخم یه برامدگی قرمز بوجود امد که دکتر سفلکسیم داد وبهتر شد .سوال من اینه که این بیماری که ازبین میره وماجرعت نشوندن بچه رو نداریم .شمارو به حضرت زهرا هرچه زودتر جواب بدین که نگرانی ما رو میکوشه.ممنونم خدا عزت بده بشما

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      اگر قرمزی و تورم ندارد جای نگرانی نیست. اگر درد ندارد می تواند بشیند و مانعی وجود ندارد. دقت کنید کودک شما دچار یبوست نشود.

  6. مهدی گفت:

    سلام و عرض تبریک سال جدید. من یکبار عمل تخلیه آبسه را انجام دادم،ولی چندبار دیگه بوجود آمده که یا خودبخود تخلیه شده یا هم که با آنتی بیوتیک خشک شده،الان هم که دوباره برگشته ولی بدلیل کرونا تمایلی به مراجعه به بیمارستان ندارم و مترو_سیپرو استفاده میکنم. بفرمایید این مشکل من آبسه هست یا فیستول؟ و اینکه آیا ضرورت دارد سریعا به پزشک مراجعه کنم؟؟ مرد_۳۶ساله_بدون بیماری زمینه ای

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام سال نو شما هم مبارک. لطفا با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت غیر حضوری هماهنگ کنید. بعد از ویزیت تشخیص و روش درمان مناسب توصیه خواهد شد

  7. احمد گفت:

    خانم دکتر آبسه داخلی مقعد را میتونید لیزر کنید یا باید عمل جراحی آبسه مقعدی انجام بشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      بهتر است با لیزر انجام شود. در عمل جراحی آبسه مقعدی با تیغ و کوتر احتمال عود بالاتر از لیزر آبسه است.

  8. Narges گفت:

    سلام وقتتون بخیر خانم دکتر پدر من چهاربار به ابسه مقعدی مبتلا شد برای بار اخر با ستون (مثل نخ اینا بود)بسته بودن الان بعد 40 روز که باز کردن اونارو پدرم حس میکنه دوباره ابسه داره به وجود میاد به نظر شما چه کاری باید انجام بدیم؟

    1. سلام احتمالا پدر شما علاوه بر آبسه دچار فیستول مقعدی نیز می باشند. بهترین راهکار برای درمان فیستول مقعدی مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه است. لیزر فیستول با لیزر پرتوان در حال حاضر بهترین روش درمان فیستول می باشد که احتمال عود مجدد بسیار پایین تر از روش های دیگر است و دوره نقاهت بسیار کوتاه تری نسبت به روش های دیگر دارد.

  9. سعید گفت:

    سلام، دوسالی هست که بین پاهام،ولی با مقعد ۳ ساتی فاصله داره،یه تورم مانندبه وجود امده که درد ندار اصلا فقد هر چند ساعت یه ترشحی چرکی رقیق از خود تورم نه از یه کم کنارش میاد،بعصی وقتا تورم یه نقطه میشه،بعصی وقطا اندازه یه بند انگشت،این که ازش اون مایه چرکی میاد ازیت کنندس،
    مشکل من ابسه مقعدی هست؟
    چه دکتری باید برم
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام به یک متخصص جراحی عمومی و یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. ممکن است دچار آبسه یا فیستول شده باشید که باید به طور اصولی جراحی تخلیه و درناژ شود.

      1. امیر فرزانه گفت:

        سلام خانم دکتر امروز روز چهاردهم از عمل آبسه آنال من میگذره به روش سنتی ولی یه احساسی موقع اجابت مزاج دارم موقع دفع مدفوع در حین دفع و قبل از اتمام کار عضلات مقعدم جمع میشه به طور کاملاً بی اخیار، و احساس فشار تو اون ناحیه میکنم در حالی که عمل دفع کامل انجام نشده قبل از عمل هم همین حس رو داشتم و به نظرم همین مشکل باعث بروز آبسه مقعدی شد و یبوست همراه با این اسپاسم کار دستم داد..و این حس رو موقع ادرار هم پیدا کردم موقع قطع ادارار هم مقعدم دچار اسپاسم میشه علت چیه؟ ممنون..و یه سوال مهمتر که ذهنمو خیلی درگیر کرده تو ناحیه عملم بعد از دو هفته احساس یه برجستگی و تورم میکنم علت چیه ممکن عفونت باشه یا از عوارض عمل با تیغ هست و طبیعی هست؟

  10. زهرا گفت:

    سلام خانم دکتر من یه هفته ای هست دقیقا کنار مقعدم یه توده سفت ایجاد شده و ورم داره و خیلی دردناکه . اینقدر که راه رفتن و نشستن هم برام سخت شده . امشب به جراح عمومی مراجعه کردم ایشون گفت سریعا باید عمل بشی و این آبسه مقعدیه و باید تخلیه بشه . اما ایشون سنتی عمل می کنند و با لیزر کار نمی کنند و گفتند اعتقادی به استفاده از لیزر ندارند . من مشهد زندگی می کنم به نظرتون فردا برم برا عمل سنتی یا بگردم دکتری پیدا کنم که با لیزر عمل کنند.

    1. من لیزر پرتوان را توصیه می کنم. از طرفی جراحی و لیزر آبسه مقعدی فوری است و نباید به تاخیر بیافتد.

  11. محمد گفت:

    سلام خانوم دکتر
    من الان سه روزه ک بالای معقدم یه برجستگی ایجاد شده خیلی درد داره چیکار کنم و چی هستش این ایا خطرناک هستش الان

    1. سلام ممکن است آبسه یا کیست مویی پایین کمر باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است به طور اصولی تخلیه و درناژ شود تا مجدد عود نکند و یا عارضه دار نشود.

  12. هیوا گفت:

    سلام و عرض ادب
    من متاسفانه در ۲ ماه گذشته درگیر مصیبت درگذشت برادر عریزم شدم که پس ازچهلم دچار آبسه مقعدی شدم و مجبور شدم در شهرستان جراحی کنم ولی محل کار و زندگییم تهران هست.
    الان حدود ۲ هفته از عمل جراحی گذشته است و زخمم باز و در حال ترمیم هست.
    با توجه به اینکه از جراح شهرستان فاصله زیادی دارم و الان در تهران هستم به نظرتون نیاز هست به کلینیک شما یا جراح دیگری مراجعه نمایم؟

    1. سلام بابت مصیبت وارده به شما تسلیت عرض می کنم. تا زمان بهبودی کامل تحت نظر متخصص باشید. از آنجایی که تهران تشریف دارید تفاوتی ندارد که کجا نسبت به پی گیری درمان اقدام نمایید.

  13. صابر گفت:

    سلام خانم دکتر
    چند روز پیش هنگام توالت، متوجه برجستگی در ناحیه خرجی و دهانه مقعدم شدم، هیچ دردی هم نداره، یک توده سفت به اندازه یک نخود در زیر پوست، درست در لبه دهانه مقعدم، ایجاد شده، مثل دانه های چرکی زیر پوستی ولی این به نسبت بزرگ تره و از طرفی هم این غده( توده، دانه و.. ) که نمیدونم چیه، هیچ روزنه ای برای خروج چرک و عفونت نداره، اگه دانه چرکی باشه به اصطلاح میگن، دانه هنوز دهان باز نکرده که چرک خارج بشه، یک همچین حالتیه!
    ممنون میشم راهنمایی کنید، تشکر

    1. سلام اگر عفونت و آبسه باشد مسلما درد زیادی را احساس می کنید. احتمالا دچار بواسیر یا همان هموروئید شده اید. از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی پرهیز کنید. بعد از هر اجابت مزاج هم 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. مراقب باشید یبوست یا اسهال نگیرید.

  14. امیر گفت:

    سلام خانم دکتر
    من چند وقته متوجه شدم کنار مقعد یچیز مثل دونه زیر پوستی هست و فکر کنم همین ابسه باشه
    ولی دردی ندارم یا اگه باشه خیلیی خیلی کمه
    باید چیکار کنم؟

    1. سلام معمولا آبسه مقعدی با درد شدید بروز می کند. ممکن است در مرحله اولیه انسداد غدد ناحیه باشد که اگر سریع به متخصص مراجعه کنید از بروز آبسه مقعدی می توانید جلوگیری کنید. احتمال بروز هموروئید نیز وجود دارد. مورد را به موقع پی گیری کنید تا دچار درد و عوارض نشوید.

  15. رویا گفت:

    سلام و وقت بخیر
    دکتر آبسه مقعدی میتونه بدون درد باشه؟
    من معاینه فیزیکی نشدم ولی با ام آر آی تشخیص آبسه داده شده که اصلا درد و برآمدگی نداره فقط روی پوست که فشار میدم سفت هست نسبت به بقیه جاها و مرز داره

    1. سلام معمولا آبسه با درد و ترشح همراه است اما از آنجا که داخل مقعد اعصاب احساس درد کم است و ممکن است آبسه شما عمقی باشد احتمال آبسه وجود دارد.

  16. معصومه قرایی گفت:

    سلام خانم دکتر .من به خاطر درمان لاغری قرص چربی سوز میخوردن وبعد چند روز به هنگام دفع ، سوزش وخارش شدیدی داشتم وبعد چند روز وقوع کردن قرص لاغری سوزش وخارش قطع شد .ولی ۳ روزه که در ناحیه مقعد ، اندازه یه لوبیا ورم کرده وسوزش دارم .نمیدونم چکار باید بکنم .لطفا راهنماییم کنید

    1. ممکن است دچار هموروئید و شقاق شده باشید از مطب من وقت ویزیت بگیرید. توصیه می کنم آب زیاد میل کنید و هر روز 20 دقیقه در لگن آب گرم نیز بنشینید.

  17. علی سینا گفت:

    سلام، خسته نباشید مدت سه ماه میشه نزدیک مقعدم یک بخشی اویزون شده اوایل کوچک بود و به مرور بزرگتر شد و منجر به عفونت شد وبزرگتر؛ سه هفته میشه که عفونت ندارم ولی هنوزه این توده هست و فقط نوکش سفت هست امکانش هست که خودش خوب بشه.
    در صورت نیاز به چه متخصص مراجعه کنم

    1. خیر این توده خود به خود درمان نمی شود و توصیه می کنم با روش جراحی یا لیزر توده برداشته شود تا دچار عوارض بعدی نشوید.

  18. Mahdi گفت:

    با سلام خسته نباشید سال نو مبارک
    من الان ۲ روز آبسه پیش مقعد دارم بزرگتر بود الان کوچکتر شد بنظر شما این آبسه از بین میره؟
    احساس میکنم کوچکتر داره میشه

    1. سلام سال نو شما هم مبارک باشه. آبسه مقعد ممکن است گاهی با مصرف دارو و درمان ها و مراقبت های خانگی کمی کوچک شود اما درمان قطعی و ریشه کن نمی شود. به یک متخصص مراجعه کنید و نسبت به درناژ تخلیه اصولی آبسه اقدام نمایید.

  19. ویونا گفت:

    با سلام
    حدود ۳۵ روز پیش در هلند تخلیه ابسه پریانال انجام دادم با تیغ حدود ۳ سانت رو بریدن و کاملا تخلیه کردن و بخیه نزدن و انتی بیوتیکم گفتن نمیخواد
    ولی هنوز دو- سه میل از زخم بسته نشده و پایین ترش کمی ورم داشت که فشار دادم مقدار خیلی کمی چرک سفید خارج شد بعد اون هم کمی مایع زردرنگ گاهی میاد (( همه این موارد بعد سه چهار روزی که دچار اسهال شده بودم و موقع اجابت دچار سوزش بودم که فکر میکنم شقاق بود، به وجود اومده ))
    خواستم بدونم علت چیه با توجه به اینکه هفته شش بارداری هستم

    1. به دلیل بروز اسهال و اجابت مزاج غیر طبیعی به ناحیه جراحی شما فشار وارد شده است. زخم شما عفونت کرده است و لازم است مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. اصلاح تغذیه و مصرف فیبر و مایعات فراوان را فراموش نکنید.

  20. امیرحسین گفت:

    سلام خانم د‌کتر من یک سالی هست که کنار مقعدم ابسه زده و چند روزه یکبار چرک میکنه خودم فشارش میدم و میاد بیرون خودش اصلا نمیاد بیرون خودم فشارش میدم و بعضی مواقع هم موقعی فشارش میدم یه خورده درد میگیره میخواستم ببینم باید چکارش کنم این چیه ؟؟؟؟؟
    ممنون‌میشم دکتر جواب بددید

    1. اصلا توده را دستکاری نکنید. برای تخلیه آبسه لازم است فورا به یک جراح ماهر مراجعه بفرمایید که درناژ اصولی را انجام دهند.

  21. رضا گفت:

    سلام آبسه من از کنار آلتم در آمده بود و تخلیه شده اما هنوز هم خون میاد با گذشت تقریبا دو هفته کم کم خونی میاد چیکار کنم ممنون میشم جواب بدین

    1. اگر آبسه خود به خود تخلیه شود و درمان پزشکی انجام نشود مجدد عود می کند و درنهایت منجر به بروز فیستول می شود. حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

      1. مریم گفت:

        سلام و عرض ادب و احترام خدمت خانم دکتر عزیزم .شوهرم یک سال هست که به شیوه ی سنتی ابسه مقعد جراحی کردن و بعد از اون دیگه ناتوان شدن از نشستن .اصلن نمیتونه بشینه .و همش کج میشینه که باسن روی زمین قرار نگیره .به پزشک جراح مراجعه کردن میگن خوبه .ولی واقعن ناتوان شده از بس می ایسته دیگه همه ی مفاصلش درد گرفته .ممنون میشم راهنمایی کنید چه مشکلی ممکنه ایجاد شده باشه ..واقعن این قضیه زندگی اشو تحت تاثیر قرار داده

        1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد که ام آر آی فیستول برای ایشان تجویز شود.

  22. پوریا گفت:

    سلام خانم دکتر . من یک ماه و نیم ابسه مقعد به روش سنتی عمل کردم که دردش خیلی اذیتم می کنه پیش دکتر دیگه رفتم گفت ابسه کامل تخلیه نشه چکار کنم. ممنون

    1. بهتر است برای تخلیه کامل به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید و لیزر آبسه مقعدی با لیزر پرتوان را انجام دهید. این مورد را هم در نظر داشته باشید که آبسه ها به شدت عود کننده و عارضه دار هستند و لازم است به سرعت برای درمان آن اقدام نمایید.

  23. نادر گفت:

    سلام ۳روزه یک ابسه در ابتدای باسنم در امده یکبارهم قبلا ابسشو خالی کردم دوباره دراومده چیکار کنم

    1. آبسه را دستکاری نکنید و به یک جراح ترجیحا جراح لیزر مراجعه کنید که جراحی و درناژ اصولی انجام شود.

  24. محمد گفت:

    سلام ببخشید در مورد آبسه مقعدی آیا شما کاملا آبسه را با لیزر و عمل برمی‌دارید یا تخلیه میکنید ؟ چون اگه بردارید جای زخم گودال می‌ماند و نیاز به بخیه است و معقول نمی‌باشد واگه تخلیه شود و فیستول داشته باشد فیستول را چکار میکنید

    1. تمام مراحل این جراحی با لیزر انجام می شود. بعد از جراحی با لیزر معمولا نیازی به بخیه نیست زیرا برش لیزر با برش تیغ جراحی بسیار متفاوت است و همزمان با برش ترمیم زخم نیز انجام می شود. در جراحی های وسیع ممکن است نیاز به بخیه باشد. من لیزر آبسه مقعدی و لیزر فیستول مقعدی را بدون بخیه انجام می دهم.

  25. سلین گفت:

    سلام من آبسه مقعدی داشتم و داخل خونه ترکیده و نمیدونم کامل تخلیه شد یا ن چی کار کنم به پزشک مراجعه کنم یا ن

    1. حتی بعد از ترکیدن آبسه نیز حتما به یک متخصص مراجعه کنید. اگر به این مورد رسیدگی نکنید علاوه بر عود مجدد آبسه ممکن است به فیستول مقعدی نیز مبتلا شوید.

  26. حامد گفت:

    سلام
    من دو ماه پیش عمل کردم و مرتب کار هایی که دکتر گفت رو انجام دادم اما الان دوباره دچار آبسه شدم و وسط امتحاناس چیکار کنم؟
    برم پیش متخصص یا این ۲۰ روز رو نرم مشکلی که پیش نمیاد؟

    1. حتما به متخصص معالح خود مراجعه کنید.

  27. مینا گفت:

    سلام وقت بخیر،من چندماهی میشه عمل هموروئید انجام دادم بار اول در بیمارستان دکتر عملم کرد که بعد از مدتی بازم گوشت اضافه مونده بود بعد از اون دکتر گفت برم مطبش عمل کنه بازم،بعد از عمل دوم چندبار یبوست شدم که بعد کنار مقعد ی جوش مانندی زد که فک کنم همون ابسه مقعد باشه،چرک میکنه وقتی فشار میدم چرک بیرون میزنه ولی تخلیه کامل نمیشه انگار،انگار ی چیز سفت اونجا مونده،درد انچنانی هم ندارم.

    1. ممکن است به فیستول مقعدی مبتلا شده باشید. از مطب من وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز باشد برای شما ام آر آی تجویز شود.

      1. آرش گفت:

        سلام خانم دکتر بنده پیش دکتر ایشون گفتن که آبسه مقعدی دارم و گفتن خطری ندارد و بهم آنتی بیوتیک دادن و گفتن که اینارو به مدت دو ماه مصرف کنم و اینکه بمدت یه ماه روزی دوبار تو تشت آبگرم بشینم تا اینکه آبسه خود بخود سرباز و تخلیه بشه و به فیستول تبدیل بشه و بعد اینکه فیستول هم حالا پنجاه درصدش با جراحی و پنجاه درصدش با دارو حل بشه

        1. احتمالا پزشک معالج شما به تشکیل فیستول مشکوک بوده اند و تا زمانی که مسیر فیستول کاملا مشخص نشود امکان جراحی یا لیزر فیستول مقعدی برای شما وجود ندارد. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و پیگیر روند درمان کامل باشید.

  28. سمیعی گفت:

    سلام و خسته نباشید خیلی ببخشید
    من در ناحیه مقعدم یه سمت ورم کرده و هنگام مدفوع خیلی درد دارم و بعد مدفوع هم همینطور هم می‌سوزه و هم ریزش خون داره هنگام مدفوع چه کنم.

    1. احتمالا به هموروئید خارجی یا آبسه مقعدی مبتلا شده اید. وقت ویزیت بگیرید.

  29. آرش گفت:

    سلام خانم دکتر بنده پیش دکتر ایشون گفتن که آبسه مقعدی دارم و گفتن خطری ندارد و بهم آنتی بیوتیک دادن و گفتن که اینارو به مدت دو ماه مصرف کنم و اینکه بمدت یه ماه روزی دوبار تو تشت آبگرم بشینم تا اینکه آبسه خود بخود سرباز و تخلیه بشه و به فیستول تبدیل بشه و بعد اینکه فیستول هم حالا پنجاه درصدش با جراحی و پنجاه درصدش با دارو حل بشه من قبلا این پیامو داده بودم و شما لطف کرده پاسخ دادید ولی یه مشکلی سوزش و درد وحشتناکی دارم که قادر بنشستن نیستم و اینکه موقع راه رفتن هم سوزش و درد زیادی رو دارم نمیدونم چیکار کنم که این درد و سوزش کمتر بشه از اونور هم دو ماه دیگه وقت دکتر دارم چیکار کنم با این درد و سوزش خانم دکتر

    1. آرش گفت:

      خدا خیرتون بده خواهشاً کمکم کنید خانم دکتر درد و سوزش واقعا وحشتناکه یه مقدار بیرون میرم دو تا قدم راه میرم وحشتناک میشه سوزش و درد بعد جوری باید راه برم که راه رفتن برام سخت میشه نشستن رو نگید که نمیتونم اصلا رو صندلی بشینم چون محل وقتی اون محل آبسه موقع نشستن یه ذره با سطح تماس پیدا می‌کنه درد و سوزشش غیرقابل تحمل میشه و نمیتونم اصلا بشینم

    2. زودتر به پزشک معالج خود مراجعه کنید که در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کنند. نشستن در لگن آب ولرم تا حد زیادی از التهاب و سوزش کم می کند.

  30. بهرام گفت:

    سلام من2روزه یه غده گوشتی قرمزرنگ پشت سوراخ مقعدم روبه کمر بادرد شدید دارم میخاستم بدونم آبسه هست یانه؟

    1. ممکن است کیست مویی باشد. برای تشخیص قطعی از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  31. نیما گفت:

    سلام
    از ناحیه بیرونی مقعد زائده خیلی کوچیک که تازه ۱ روزه اینطوری شده دراومده و درد میکنه
    دلیلش چیه؟

    1. ممکن است هموروئید باشد اما اگر دردی مثل تیر کشیدن دارد می تواند آبسه مقعدی باشد. اگر این درد با برجستگی تیره و بنفش است می تواند هموروئید ترومبوزه باشد. تا عوارض این بیماری تشدید نشده است حتما برای تشخیص قطعی به یک متخصص مراجعه کنید

  32. راضیه گفت:

    وقت بخیر
    برآمدگی کمی در فاصله نیم سانتی مقعد هست، فشار میدم سفت هست و کمی درد داره، وقتی مثل تمرین کگل ننقبض میکنم چیزی وجود نداره ولی مشکوک به ابسه مقعدی هستم،
    ایران نیستم، در حال حاضر فقط به ازیترومایسین ۵۰۰ دسترسی دارم و پماد رکتول
    خواهشا روش مصرف بفرمایید تا برسم ایران
    لطف میکنید

    1. سلام درد آبسه مقعدی به قدری است که نمی توانید بنشینید و آن را تحمل کنید. خوددرمانی با دارو و پماد توصیه نمی شود. از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید که بعد از ارسال عکس از ناحیه برای شما داروی مناسب تجویز شود. درضمن نشستن در لگن آب ولرم به کاهش التهاب در ناحیه مقعد کمک می کند.

  33. مریم گفت:

    وقت بخیر
    چند روزی هست که در فاصله کمتر از نیم سانتی دهانه مقعد موقع زور زدن یه دونه کوچک سفت حس میکنم که دست میرنم کمی درد داره ولی وقتی منقبض میکنم دونه نیست و درد هم نداره دیگه
    خواستم بدونم این چی هست؟
    ممنونم

    1. به احتمال زیاد هموروئید می باشد. خوددرمانی نکنید و از یک متخصص داروی مناسب دریافت کنید. اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی نیز در درمان هموروئید ضروری است.

      1. ضبی گفت:

        سلام
        ببخشید من از دهانه بیرون مقعدم ازسمت چپ به اندازه نخودسفت شده این چه میتونه باشه راه درمان خانگی داره

        1. اگر درد ندارید ممکن است توده زیر پوستی یا حتی هموروئید باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. آبسه مقعدی بسیار دردناک است و بیمار قادر به نشستن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *