شقاق یا فیشر مقعدی

شقاق مقعد یا فیشر در زنان باردار

شقاق مقعدی در بارداری

توضیحات خانم دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر درباره شقاق در بارداری

فیشر یا شقاق مقعد بیماری مزمنی است که معمولاً در افراد جوان‌ تر دیده می‌شود؛ بخصوص زنانی که باردار هستند یا دوران بعد از بارداری را تجربه می‌کنند. این بیماری به صورت یک زخم کهنه و خوب نشدنی است که معمولاً لبه‌ های برجسته و کف سفیدی دارد که حالت زخم آن به صورت تکمه پوستی نمایان گر می‌شود.

شقاق با سوزش و درد شدید در حین دفع و یا یکی دو ساعت بعد از دفع بروز می‌کند و حتی ممکن است در حین دفع چند قطره خون روشن نیز خارج شود که این هم حکایت از بیماری شقاق است.

از سوی دیگر ممکن است بیمار در حین دفع هیچ مشکلی نداشته باشد، اما بعد از آن تا چند ساعت در ناحیه مقعد دچار درد و سوزش باشد. همچنین احتمال بروز همورویید نیز در دوران بارداری افزایش می یابد که در زیر به اختصار توضیح داده خواهد شد .شقاق یا فیشر در قسمت خلفی شایع تر از بخش قدامی می باشد زیرا خونرسانی این بخش ضعیف تر است.

شقاق های مقعدی در دوران بارداری اساسا به علت یبوست است. برای جلوگیری از یبوست مادر نیاز به داشتن رژیم سالم دارد. اگر شقاق دردناک باشد،ضد التهاب و آنتی بیوتیک ها برای کاهش درد و عفونت تجویز خواهد شد. همچنین برای خونریزی داروهایی وجود دارد که برای مادر و نوزاد مناسب هستند.

درمان شقاق مقعد در بارداری

هموروئید و شقاق در بارداری

هموروئید در دوران بارداری شایع تر است هموروئید و فیشر در بارداری بخصوص سه ماهه سوم شایع است.بعضی از خانم ها هموروئید و یا شقاق را برای اولین بار در بارداری تجربه می کنند. اگر شخصی قبل از بارداری مبتلا به یکی از بیماری های نشیمنگاه باشد در حین بارداری مجددا عود می کند.
گاهی ممکن است هموروئید و فیشر در مرحله دوم زایمان به علت زور زدن بروز کرده که این شکایت شایع بعد از زایمان است.

در بیش تر موارد هموروئید هایی که در طی بارداری ایجاد شده اند بعد از زایمان بهبود می یابند خصوصا اگر از یبوست اجتناب شود. اگر که شقاق مزمن در نواحی غیر از خط وسط دیده شود می تواند نشانه بیماری های دیگری همچون کرون، ایدز، سیفلیس، سل و یا لوسمی باشد.

خونریزی مقعد در بارداری

ترک خوردگی های پوست مقعد باعث خونریزی از مقعد می شود . این ترک خوردگی های دردناک در پوست مقعد به دلیل دفع دشوار مدفوع و یبوست می باشد و در دوران بارداری طبیعی است. خونریزی مقعد در بارداری سبب پایین آمدن هموگلوبین خون و در نتیجه کم خونی می شود

ترشح هورمون پروژسترون و یبوست در زنان باردار

یبوست در زنان باردار بسیار شایع است. به این دلیل که دوران بارداری مصادف است با زمانی که هورمون‌ های مختلفی از جمله پروژسترون در زنان باردار ترشح می‌ شود و این خود زمینه‌ ساز یبوست مزاج است. از سوی دیگر ممکن است به دلیل فشار سر بچه به سایر نواحی معده و روده که سبب تنگ شدن جای معده می‌ شود، زنان باردار مبتلا به یبوست شوند.

تغذیه نامناسب، یکی دیگر از دلایل ابتلا به یبوست در دوران بارداری است. به این نحو که ممکن است زن باردار بیش از میزانی که بدنش کالری نیاز دارد مواد غذایی مصرف کند و از طرفی به دلیل بارداری، فعالیت‌های کم تری را انجام دهد و همین امر نیز عاملی است برای ابتلا به یبوست.

علاوه بر این در دوران پس از بارداری و شیردهی هم عموماً به دلیل توجه بیش تر مادران بیش تر به نوزاد، آب بدن مادر کم شده و به واسطه شیردهی و عدم نوشیدن مایعات کافی، مادران دچار یبوست و در پی آن مبتلا به بیماری‌ های مقعدی می‌ شوند.

یبوست در بارداری

یبوست در بارداری شایع هست و با عوارضی نظیر هموروئید و بی اشتهایی و افسردگی همراه است.
فعالیت فیزیکی و تحرک باعث کاهش یبوست می شود.

استرس نیز باعث تشدید و افزایش یبوست می شود.برای درمان یبوست این نکات را رعایت کنید :

  • بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب ولرم بنوشید.
  • روزانه هشت لیوان آب بنوشید.
  • هر روز سالاد میل کنید.
  • از مصرف آجیل چیپس و پفک اجتناب کنید.
  • غذاهای فست فود کالباس و سوسیس بشدت یبوست آور هستند از آن ها بپرهیزید.
  • هر روز میوه بخورید یا دو لیوان آب میوه بنوشید.
  • تحرک داشته باشید . ساعت های طولانی را صرف تماشای تلویزون یا بازی های کامپیوتری نکنید.
  • هر روز نیم ساعت پیاده روی کنید.
  • ده عدد آلو و ده عدد انجیر خشک را دو ساعت در آب خیسانده و میل کنید.
  • روزی سه قاشق روغن زیتون بخورید.
  • اگر با رعایت موارد بالا باز هم یبوست داشتین با تجویز پزشک داروی ملین استفاده کنید.
  • هرگز نگذارید یبوست بیش از سه روز طول بکشد و گرنه دچار هموروئید (بواسیر) یا سایر بیماری های مقعدی همچون شقاق می شوید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به هموروئید از توالت فرنگی استفاده کنید. مدت طولانی سر توالت ننشینید و زیاد زور نزنید.

چرا هموروئید و فیشر در بارداری شایع تر است؟

رشد رحم در طی دوران بارداری سبب فشار روی ورید های لگن و اندام تحتانی شده و برگشت خون از نیمه تحتانی بدن کند تر می شود که این سبب ورم و متسع شدن عروق می گردد

یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است و همین امر منجر به بروز هموروئید و شقاق در دوران بارداری می گردد.

افزایش هورمون پروژسترون در طی بارداری سبب شل شدن و ورم کردن دیواره عروق وریدی می شود. پروژسترون نیز سبب آهسته شدن حرکت دستگاه گوارش می شود.

پیشگیری از هموروئید و فیشر در دوران بارداری

خانم ها در طی دوران بارداری مستعد هموروئید هستند ولی این غیرقابل اجتناب نیست. در اینجا توصیه هایی برای پیش گیری از هموروئید برای شما ذکر می کنم:

اولین و مهم ترین راه اجتناب از یبوست است ( ازطریق داشتن رژیم پرفیبر؛ آب حداقل ۱۰-۸ لیوان در روز ؛ ورزش منظم حتی حداقل در حد یک پیاده روی کوتاه)

وقتی احساس دفع دارید آن را به تاخیر نیاندازید.

روزانه حرکات ورزشی کگل را انجام دهید.

این ورزش باعث افزایش جریان خون منطقه لگن و مقعد و کاهش فشار هموروئید می شود. این ورزش هم چنین باعث افزایش تون عضلات اطراف واژن و مجرای ادرار و در نتیجه بهبود بدن بعد از زایمان می شود. در این ورزش باید عضلات ناحیه کف لگن به سمت بالا جمع شود طوری که مثلا شما می خواهید از دفع ادرار یا گاز جلوگیری کنید. روزانه باید چندین بار این ورزش را تکرار کنید. در طی این ورزش نباید عضلات شکم یا قفسه سینه منقبض شود؛ برای این می توانید دست روی ناف خود بگذارید در طی این ورزش نباید ناف حرکت کند یا جابجا شود.

از ایستادن و نشستن طولانی اجتناب کنید. اگر شغلتان نشسته است هر ساعت چند دقیقه ایستاده و حرکت کنید. در منزل هنگام استراحت؛ مطالعه و نگاه کردن تلویزیون به پهلوی چپ دراز بکشید تا فشار از روی عروق لگنی برداشته شود

آیا بوتاکس برای درمان شقاق در دوران بارداری مناسب است؟

طبق بررسی ها و آزمایشات انجام شده استفاده از سم بوتولینوم یا بوتاکس در دوران بارداری، به خاطر اثرات جبران ناپذیر بوتاکس هم چون ایجاد ناهجاری های مختلف بر روی جنین توصیه نمی شود و مناسب نیست. اما روش درمان شقاق با بوتاکس بعد از زایمان برای بیمارانی که امکان جراحی و لیزر ندارند توصیه شده است.

برای بهبودی شقاق و همورئید در بارداری چه کنیم؟

یک پک یخ با یک پوشش نرم روی محل گرفتار گذاشته و روزی چند بار این کار را تکرار کنید. روزی چند بار در لگن آب گرم برای بهبود درد بنشینید.

برای دستمال توالت از دستمال بدون عطر ؛ سفید رنگ و نرم استفاده کنید. استفاده از دستمال مرطوب بهتر است.

در صورت تشدید بیماری حتما با پزشک خود برای مصرف داروهای موضعی مشورت کنید زیرا بیش تر این داروها را بیش تر از یک هفته نمی توان استفاده کرد.

تجویز پماد شقاق و رژیم غذایی مناسب بهترین روش درمان شقاق در دوران بارداری می باشد.

تاثیر تمرینات کگل

انجامتمرینات کگلباعث جلوگیری از ابتلا به همورویید و پیشگیری از افتادگی رحم و مثانه، کاهش تکرر ادرار و دفع ناگهانی آن، از پیشگیری از کاهش لذت جنسی و تأثیر زیاد در ترمیم سریع محل اپیزیوتومی بعد از زایمان. اگر در دوران بارداری این تمرینات انجام شود در اواخر بارداری مادر احساس فشار و درد در لگن خود نخواهد داشت

شقاق مقعد و آبسه مقعدی

آبسه مقعدی یکی دیگر از بیماری‌ های این ناحیه است که می تواند بر اثر شقاق مزمن ایجاد شود. این بیماری همراه با تورم و قرمزی و درد در ناحیه مقعد و همراه با تب و لرز است. گاهی آبسه سر باز می‌کند و بیمار چرک و خون را می‌ تواند مشاهده کند. معمولاً آبسه در ۵۰ درصد موارد به سمت فیستول پبشروی کرده و ممکن است بیمار در طولانی‌ مدت شاهد خروج چرک و خون باشد.

این بیماری نیازمند عمل جراحی شقاق، آبسه و فیستول به طور همزمان است. روش استاندارد درمان آبسه مقعدی جراحی است که بهترین نوع جراحی آبسه مقعدی با لیزر است. هرچند که عمل جراحی و لیزر در دوران بارداری انجام نمی شود اما بیمار می تواند بعد از زایمان از این روش سود ببرد.

احساس درد و سوزش و خارش مقعد

سوزش و خارش مقعد می تواند علل مختلفی داشته باشد که در مراحل اولیه ممکن است به دلیل یبوست، پوشیدن لباس های تنگ یا پلاستیکی، بیماری های گوارشی و کرمک و یا انواع قارچ باشد. نسبت به درمان و رفع این علائم در همان مراحل اولیه اقدام کنید در غیر این صورت علایم پیشرفت کرده و بیماری به انواع پیشرفته تر تبدیل خواهد شد.

هزینه و قیمت درمان شقاق در بارداری

برای دریافت دارو و ویزیت اولیه بیمار یک بار هزینه ویزیت متخصص جراحی را پرداخت می کند و در صورتی که نیاز به جراحی با لیزر و یا لیزر درمانی شقاق داشته باشد از 5 میلیون تومان به بالا هزینه درمان شقاق با لیزر خواهد بود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

59 دیدگاه برای “شقاق مقعد یا فیشر در زنان باردار

  1. خ گفت:

    سلام خانم دکتر من چند هفته پیش پیام دادم جوابم نداری من ۶سال شقاق مقعد دارم چندر بار هم دکتر رفتم دارو داد فایده نداره لطفن راهنمایی کن خیلی میترسم ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام متاسفانه پیغام شما در اینجا ثبت نشده بود که جواب بدهم. در صورتی که از دارو درمانی شقاق جواب نگرفته اید جراحی با لیزر را پیشنهاد می کنم.

  2. فاطمه هستم از کردستان گفت:

    سلام خانم دکتر من عمل شقاق انجام دادم در هفته ی هفتم بارداری الان هفته ۲۷ بارداری هستم ایا بعد از زایمان طبیعی بازم شقاق مقعد دوباره بر میگرده یا نه اخر از عمل مقعد میترسم دوباره بعد از زایمان برگرده

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله به دلیل فشاری که به ناحیه وارد می شود امکان دارد شقاق عود کند. معمولا این جراحی را به بعد از بارداری موکول می کنیم.

  3. میری گفت:

    سلام خانوم دکترمن شقاق مقعد دارم از دوقسمت ایا میتونم بارداربشم؟بعداز زایمان اولم اینطور شدم .زایمانم سزارین بود

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید بیماری شقاق را درمان کنید سپس اقدام به بارداری کنید. فشار بارداری و تغییرات هورمونی در این دوران منجر به تشدید و عود شقاق می شود.

  4. محدثه حاجی حسینی گفت:

    سلام خانم دکتر.من بعد زایمانم شقاق مقعد گرفتم و الآن یک سال و نیم هست که میگذره و با دارو که دکتر داده خوب نشدم شهرستان هستم و اصلا هیچ دهرویی خوبم نکرده با بچه کوچیک خیلی از عمل هم میترسم و از بعد عمل که نمیدنم خوب میشم یا نه . فک کنم تنها راه عمل باشه ولی خیلی میترسم. چیکار کنم. کمکم کنید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت غیر حضوری بگیرید. بعد از بررسی داروهایی که مصرف کرده اید و سابقه بیماری می توان درباره روش درمان شقاق شما تصمیم گرفت.

  5. مریم گفت:

    سلام خانوم دکتروقت بخیرمن۷ماهه باردام ومتخصص تشخیص شقاق وجراحی دادن میخاستم بپرسم آیاعمل شقاق دربارداری هم امکان پذیرهست

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله جراحی شقاق در دوران بارداری امکانپذیر است اما توصیه نمی شود. توصیه می کنم دو ماه باقی مانده را با دارو درمانی شقاق پشت سربگذارید و پس از بارداری به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  6. الهه گفت:

    من هفته هفت بارداری هستم و شقاق و بواسیر دارم بعد از اجابت مزاج به شدت درد و سوزش دارم و پماد آنتی همروئید استفاده میکنم روزی چند بار،آیا برای جنین مشکلی پیش نمیاد و آیا یه داروی بهتری برای ساکت شدن درد وجود نداره کلافه شدم وضمنن قبل بارداری این مشکل داشتم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا بعد از معاینه برای شما داروی مناسب تجویز کنند. از مطب می توانید ویزیت حضوری یا غیر حضوری بگیرید. حتما باید بیماری هموروئید و شقاق قبل از اقدام به بارداری درمان شود.

  7. نسترن گفت:

    سلام خسته نباشید. توروخدا جواب منو بدید ای۶۴روزه زایمان کردم طبیعی ای ۱ماهه ک وقتی میرم دستشویی شیارهای بدنم انگار با تیغ میخوان بریده بشن بعد هم تا ی روز درد انتهای ستون فقراتم از زندگی سیرم میکنه ن میتونم بشینم ن دراز بکشم ن حتی سرپا ب هیچ جوری دردش ساکت نمیشه یاکم نمیشه همش گریه میکنم خودمو میزنم نمیتونم بچمو شیر بدم خیلی عصبی شدم حتی سراغ چاقو میرم ک خودمو بکشم توروخدا بگین چرا اینجوری میشم چون بعدی روز خوب میشم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا برای شما داروی مناسب با وضعیت شما تجویز کنند. اگر امکان خروج از خانه ندارید با مطب تماس بگیرید تا برای شما ویزیت آنلاین هماهنگ کنند. آب زیاد بنوشید و مراقب باشید یبوست نگیرید.

      1. هاجر گفت:

        سلام وقت بخیر هفته۲۰ بارداری هستم زخم شقاق و خونریزی دارم انواع داروهای باریج رو استفاده کردم سبزیجات و روغن زیتون هم استفاده میکنم مشکل یبوست ندارم
        یه زاییده بزرگ بیرون زده ک اون خونریزی داره و واقعا اذیتم میکنه آیا امکانش هست
        بجز شیاف و پماد های باریج چیز دیگه ای موثر باشه

  8. مهدیه جهرودی گفت:

    با سلام من شقاق مزمن دارم و در هفته های اول بارداریم آیا امکان لیزر شقاق برای من هست؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید معاینه شوید. بهتر است در این دوران از متخصص جراحی و لیزر دارو دریافت کنید و لیزر شقاق را بعد از بارداری موکول کنید.

  9. مهناز گفت:

    سلام خانم دکتر من ی شقایق مزمن دارم که خیلی شدید نبود و با استفاده از پماد آنتی فیشر خوب میشدم الان حدود ۱۰ روز است ای وی اف کرده و انتقال جنین کردم آیا چون احتمل بارداری وجود داره بازم میتونم از پماد آنتی فیشر استفاده کنم و یا شما داروی دیگری رو تجویز می کنید،متشکرم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما قبل از اقدام به بارداری باید با یک متخصص جراحی عمومی مشورت می کردید و مشکل شقاق را برای همیشه رفع می کردید. دستورالعمل مصرف آنتی فیشر را از داروخانه سوال کنید. بدون تجویز پزشک از این پماد استفاده نکنید.

  10. نرگس گفت:

    خانم دکتر سلام من هفته 25 بارداری هستم و فیشر شدم. آیا میتونم الان لیزر کنم؟

    1. سلام خیر و بهتر است با تغییر رژیم غذایی و دارو درمانی برای درمان فیشر اقدام فرمایید. لیزر شقاق در آخرین مرحله بیماری پیشنهاد می شود. ممکن است بعد از بارداری هم با مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب هم نیاز به لیزر نداشته باشید.

  11. مهدیه شفیعی گفت:

    باسلام 35هفته باردارهستم دوسه روز درد وخارش شدید درناحیه مقعد دارم وکمی هم بیرون زده وکلی عصبیم کرده ارامش رو ازم گرفته به پیشنهاد دکتر انلاین پماد انتی هموروئيد مصرف میکنم ولی تاثیری نداشته شما الان چه پیشنهادی برام دارید

    1. سلام علاوه بر این که لازم است از پزشک معالج داروی جدید بگیرید لازم است که روزانه سه مرتبه و به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. تا حد امکان فشار را از ناحیه لگن کم کنید و به پهلو بنشینید یا دراز بکشید. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و آب زیاد بنوشید. بعد از بارداری برای درمان اساسی بیماری شقاق و هموروئید اقدام نمایید.

  12. نیلوفر گفت:

    سلام من هفته آخر بارداری هستم مقعدم یکدفعه درد زیادی میگیره و احساس شدید دفع دارم اما مدفوعی ندارم یا خیلی کم میاد من زور نمیزنم اما مقعدم خود به خود عین حالت زور زدن باز میشه،نمیدونم باید چیکار کنم هر چی هم میخورم فایده نداره

    1. سلام علاوه بر این که لازم است از یک متخصص وقت بگیرید. مراقب باشید یبوست و اسهال نداشته باشید و ناحیه را با مقدار بسیار کمی روغن زیتون یا نارگیل چرب کنید. اگر بیش از 3 روز است که عمل دفع را انجام نداده اید توصیه می کنم توسط یک پرستار یا بهیار باتجربه عمل تنقیه را انجام دهید.

  13. الی گفت:

    سلام من قبل بارداریم عمل شقاق انجام دادم اماخوب نشدم دارووعمل جراحی هیچ کدوم اثرنکردالان18هفته هس باردارم میخواستم ببینم دردم تواواخربارداری زیادمیشه؟ خیلی میترسم وقتی عمل وداروجواب ندادن پس چیکارمیشه کرد؟ دیگه واقعاخسته شدم..

    1. سلام بهتر بود برای لیزر شقاق در نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر اقدام می کردید. سعی کنید مراقبت های خانگی را به درستی انجام دهید و به ناحیه فشار نیاورید تا بیماری شما تشدید نشود. بسیار مراقب باشید که یبوست نیز نگیرید.

  14. ملکی گفت:

    با سلام خانوم دکتر.من هفته ۲۷ بارداری هستم.تقریبا الان ۳ ماهه که بواسیر گرفتم.از پماد انتی فیشر و شیاف هم استفاده کردم.اما با استفاده ی اینها بواسیرم به داخل نمیره و همینجوری بیرون مونده.موقع اجابت مزاج هم بیشتر بیرون میاد.خیلی درد دارم.بخاطر یبوستم شیاف گلیسیرین و شربت میخورم و مشکلم حل میشه اما بواسیرم با شیاف انتی هموروئید وپماد انتی فیشر خوب نمیشه.اینکه دائم بیرون زده و داخل نمیره خیلی دردم میگیره.چیکار کنم؟

    1. سلام به شدت از خوددرمانی پرهیز کنید. من برای زنان باردار شیاف و پماد داخلی تجویز نمی کنم. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  15. نوشین گفت:

    سلام خانم دکتر
    خسته نباشید
    من در بارداری اولم سال ۹۵ دچار شقاق شدم

    بعد از دارو درمانی کمی جوش خورد ولی کامل خوب تشد ولی چون درد نداشت عمل نکردم. ولی دکتر واسه درمان کامل گفت باید عمل کنی

    الان باردارم
    آیا رایمان طبیعی مشکلم رو بیشتر نمیکنه

    آیا میشه به خاطر شقاق سزارین بشم

    1. سلام با توجه به این که مبتلا به شقاق می باشید نباید زایمان طبیعی کنید. فشار زایمان طبیعی شقاق را تشدید می کند.

  16. الی گفت:

    سلام خانم دکترمن توماه هفتم بارداری هستم دردشقاق خیلی اذیتم میکنه تحملشوندارم قبلاهم بروش سنتی دوسال پیش عمل کردم خوب نشدحتی وقتی یبوست هم نیستم هنگام دفع دردوسوزش شدیددارم خواهش میکنم واسه این دوماه باقيمانده که روزبروزبدترمیشه یه دارویی بهم معرفی کنین که ضررداشته باشه وتاثیرگذارباشه دیگه خسته شدم.

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت با توجه به شرایط شما داروی مناسب تجویز می شود. مراقبت های خانگی مثل نشستن در لگن آب گرم و کاهش فشار ناحیه مقعد را هم انجام دهید.

  17. الی گفت:

    ببخشین خانم دکتراستفاده ازبازشده قرص ویتامین ای ومالیدن روغن داخلش برای شقاق مقعدخوبه؟توبارداری ضررداره؟

    1. استفاده از ویتامین ای مشکلی ندارد اما درمان قطعی بیماری شقاق محسوب نمی شود و جزئی از درمان خانگی شقاق محسوب می شود. حتما به متخصص نیز مراجعه کنید.

  18. فاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من دچار هموروئید بودم بدون درد و خونریزی فقط کمی برجستگی پیدا کرده بودم بعد از بارداری که شما بهم پماد رکتول و فیشر با قرص همورین دادین ولی بهتر نشدم و الان دچار خارش و سوزش هم شدم
    لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام مصرف داروها را قطع کنید و از مطب وقت لیزر بگیرید.

  19. الهام گفت:

    سلام خدا قوت خانم دکتر من بعد زایمانم دچار شقاق شدم تا یک ماه اذیت میشدم و خونریزی داشتم تا اینکه با رژیم غذایی مناسب دیگه اذیت نشدم و الان یه ساله که با مراعات کردن اصلا دردی نداشتم و اذیت نشدم حالا میخواستم اقدام به بارداری کنم ممکنه که شقاقم نیاز به عمل داشته باشه.اراکی هستم

    1. قبل از اقدام به بارداری لازم است وضعیت ظاهری مقعد بررسی شود و چنانچه و زخم و گوشت اضافه ای در ناحیه است لازم است درمان شود و سپس نسبت به بارداری اقدام نمایید. برخی بیماری های مقعد علامت درد را ندارند اما طی بارداری مشکل ساز و دردناک می شوند.

  20. مامان جوجه گفت:

    سلام وقتتون بخیر من نه ماه قبل بارداریم عمل شقاق انجام دادم الان هم تو هفته ۱۶ بارداریم …سوالم اینه ایا کسی که عمل شقاق انجام داده میتونه طبیعی زایمان کنه؟

    1. بستگی به وسعت عمل جراحی شقاق و مدت زمانی که از جراحی گذشته است دارد. به علاوه توصیه می شود که بیمار ریسک نکند و از زایمان طبیعی اجتناب کند.

  21. فرشته گفت:

    سلام.من ماه چهار بارداری هستم و حتی هنوز قرص آهن رو شروع نکردم ولی دچار یبوست میشوم.سعی کردم که با خوردن ملین ها جلوگیری کنم ولی باز زیاد فایده ای نداره.و جدیدا موقع دفع حتی اگر دفع سفتی نباشه بشدت اذیت میشم و مقعدم درد میگیره و خونی هم میشه.واقعا دفه برام مثل کابوس شده.
    لطفا یک پماد بهم معرفی کنید تا زخمم بهبود پیدا کنه و راهنماییم کنید چون تا مدتی امکان رفتن به دکتر ندارم.اگر در مشهد هم دکتر خوبی معرفی کنید ممنون میشم.

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت برای شما داروی مناسب تجویز می شود. حتما هر روز 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  22. Nila گفت:

    سلام خانوم دکتر وقت‌بخیر
    من‌هفته ۱۵ بارداری هستم.
    الان ۸ روز هست یبوست شدید دارم‌اما نه در روده هام و دردی باشه.بلکه مدفوع بصورت سفت سر معقد مانده و دفع نمیشه و معقد از باز نمیشه با اینکه چربشم میکنم و درد وحشتناک و شدید داره.راه میرم .به پهلو میخوابم چون میخواد دفع بشه و نمیتونم بیشنر اذیت میشم.دکتر بهم شربت لاکتوز داده اما تاثییری نداشته .فقطم سبزیجات با روغن زیتون میخورم.الو و لواشک ..
    دکتر حتی شیاف هم تجویز نمیکنه برام.تروخدا راهی جلوم بزارید این مدفوع بشکنه و معقد باز بشه.

    1. از یک پرستار یا بهیار باتجربه برای انجام عمل تنقیه اصولی کمک بگیرید.

  23. سمیرا گفت:

    سلام خسته نباشین خانم دکترمن چندسال مشکل شقاق دارم والانم ۵ماه باردارم که خیلی اوضاعم بدشده ومطمئنن بایدعمل بشم میشه بگین هزینه لیزر برای اتباع چقدرمیشه؟ممنون

    1. سلام با توجه به این که باردار هستید لازم است داروی قوی دریافت کنید و بعد از بارداری می توانید برای لیزر شقاق یا عمل جراحی شقاق اقدام نمایید. هزینه لیزر بعد از ویزیت بیمار تعیین می شود.

  24. فاطمه بقایی گفت:

    من عمل جراحی فیشر انجام دادم، میخواستم ببینم برای بارداری کی میتونم اقدام کنم که ضرری برام نداشته باشه، ممنونم

    1. بعد از بهبودی کامل زخم جراحی شقاق که تقریبا دو ماه طول می کشد.

  25. زهرا گفت:

    سلام خانم دکتر
    سوال من اینست که اگر فیشر برای کسی ایجاد بشه دیگه کامل از بین نمیره ؟ یعنی با یبوست و مشکل دفع باز هم همون زخم سر باز میکنه و ریشه زخم دیگه وجود داره

    1. بله اگر علت شقاق برطرف نشود بعد از بهترین جراحی و درمان شقاق نیز مجدد بیماری شما عود خواهد کرد.

  26. دلارام گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من مدتهاست حدودا سه ساله که یبوست شدید دارم و برای حل این مسئله هر بار از دوش معقدی استفاده میکنم تا راحتتر دفع بشه اما الان درحال حاضر دوماهه باردار هستم و همین مشکل رو دارم و مجبورم از دوش معقدی استفاده کنم خواستم بدونم آیا مشکلی برای جنین نداره

    1. خیر نمی توانید. مگر این که پزشک معالج شما اجازه بدهند. قبل از اقدام به بارداری لازم بود نسبت به درمان بیماری های نشیمنگاه اقدام کنید که طی این مدت دچار مشکل نشوید.

  27. دلارام گفت:

    ببخشید اگه ممکنه پاسخ سوال منم بدید ممنون میشم راهنماییم کنید چون خیلی نگرانم

    1. در بالا به شما پاسخ داده شد. نمی توانید از دوش مقعدی استفاده کنید.

  28. زهرا گفت:

    سلام خانم دکتر. من هفته هفتم بارداری هستم اولا یبوست داشتم الان بهترشدن اما پشتم زخم شده خیلی بدجور حتی معذرت می‌خوام دل درد بشم ولی بازم نمی تونم بعضی مواقع خون میاد حالت تکه گوشت بالا اومده خیلی اذیتم می‌کنه دکتر پماد بهم داد اثری نداره ممنون میشم کمکم کنید سپاس

    1. از آنجایی که باردار هستید می توانید از مطب من وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از بررسی سوابق پزشکی و مصرف داروهای قبلی برای شما داروی جدید تجویز می شود. توصیه می کنم حتما هر روز به مدت 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و نسبت به رژیم غذایی خود حساس و دقیق باشید. اگر تنگی مقعد دارید حتما فیبر غذایی را افزایش دهید و از روغن نارگیل و زیتون هم می توانید برای ترمیم سریعتر زخم استفاده کنید.

  29. هاجر گفت:

    سلام وقت بخیر من باردارهستم هفته ۲۰بارداری انواع پماد رو و شیاف رو استفاده ه کردم یبوست ندارم و روغن زیتون و سبزیجات و سالاداستفاده میکنم
    اما بخاطر زخم و خونریزی دفع راحتی ندارم ممنون میشم کمک کنید

    1. می توانید قبل از عمل دفع از بی حسی لیدوکائین استفاده کنید و بعد از دفع ناحیه را با شامپو بچه بشویید. بعد از بارداری حتما برای درمان قطعی اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *