هموروئید یا بواسیر

درمان هموروئید با 6 روش کارآمد

درمان هموروئید با 6 روش کارآمد

هموروئید (بواسیر)، یکی از شایع ترین علل خونریزی، احساس توده و درد در ناحیه مقعد است. برای درمان هموروئید روش های زیادی وجود دارد. بعضی بیماران با درمان های خانگی بهبود پیدا می کنند. اما بعضی دیگر، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. انتخاب بهترین روش درمان هموروئید از میان انواع روش های درمانی بواسیر نیازمند تشخیص دقیق نوع هموروئید و مراجعه به یک متخصص جراحی عمومی است.

انواع هموروئید

هموروئید می تواند داخلی یا خارجی باشد:

  • هموروئید داخلی در درون رکتوم قرار دارد و از بیرون قابل مشاهده نیست. این نوع هموروئید معمولا بدون درد است و غالبا اولین علامت آن خونریزی یا احساس توده در ناحیه مقعد است.
  • هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد و قابل مشاهده است. با توجه به اینکه اعصاب این ناحیه حساس تر هستند، هموروئید خارجی معمولا با درد بیشتری همراه است. فشار در هنگام دفع مدفوع ممکن است باعث خونریزی هموروئید خارجی شود.
آناتومی هموروئید در کانال مقعد که دچار التهاب شده است

آناتومی هموروئید در کانال مقعد که دچار التهاب شده است

علل هموروئید را بشناسید تا به درمان بهتری دست یابید

بزرگ شدن وریدهای اطراف مقعد باعث ابتلا به هموروئید می شود. این موضوع می تواند از علل زیر ناشی شود:

  • بارداری
  • افزایش سن
  • اسهال
  • یبوست مزمن
  • نشستن های طولانی مدت
  • حمل اجسام سنگین
  • رابطه جنسی مقعدی
  • چاقی
  • ژنتیک

درمان هموروئید

روش های مختلفی برای درمان هموروئید وجود دارد که متخصص جراحی عمومی می تواند بعد از ویزیت بیمار بهترین روش درمان را به بیمار پیشنهاد بدهد. درمان های خانگی هموروئید علاوه بر درمان های پزشکی همواره باید توسط بیمار رعایت شود. به همین دلیل ابتدا به توضیح درمان های خانگی هموروئید می پردازیم.

1- درمان های خانگی هموروئید

توجه داشته باشید که علاوه بر انجام درمان های خانگی لازم است به یک متخصص جراحی عمومی نیز مراجعه کنید.

  • کمپرس سرد: استفاده از این راهکار در ناحیه آسیب دیده می تواند به رفع تورم کمک کند.
  • حمام سیتز: لگن، وان حمام یا لگن مخصوص سیتز بث را که روی درپوش توالت فرنگی نصب می شود، با آب نسبتا گرم پر کرده و حداقل 15 دقیقه داخل آن بنشینید. حمام سیتز به رفع سوزش یا خارش کمک می کند.
  • داروهای مسکن: استفاده از آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است درد و ناراحتی را تسکین دهد.
  • استفاده از آلوئه ورا و آووکادو نیز برای کاهش التهاب و حساسیت ناحیه موثر است.
  • افرایش فیبر غذایی و مصرف روزانه 8 لیوان آب.
  • استفاده از رینگ یا بالش نرم برای نشستن.
  • خودتان را با دستمال مرطوب نرم پاک کنید یا با آب ولرم شستوشو دهید.
  • ناحیه مقعد را همواره تمیز و خشک نگهدارید.
  • از پک یا کمپرس یخ استفاده کنید.
  • یک ورزش سبک یا پیاده روی روزانه داشته باشید.
درمان خانگی هموروئید با فیبر غذایی

درمان خانگی هموروئید با فیبر غذایی مثل ریحان، توت ها، آووکادو و حبوبات

2- درمان دارویی هموروئید

اغلب داروهای هموروئید را می توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد. اما با استفاده غلط از این داروها ممکن است وضعیت بیمار وخیم تر شود. بنابراین قبل از مصرف هرگونه داروی هموروئید لازم است توسط یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر ویزیت شوید. داروهای هموروئید به اشکال زیر در دسترس می باشند:

  1. پماد مثل پماد آنتی هموروئید
  2. شیاف مثل شیاف آنتی هموروئید
  3. قرص و شربت خوراکی مثل ملین ها

مشخص شده که ترکیباتی مثل هیدروکورتیزون و ویچ هازل به تسکین خارش و درد کمک می کنند. اگر هنگام مصرف داروی هموروئید دچار حساسیت شدید سریع دارو را قطع کنید و از متخصص معالج خود داروی جایگزین دریافت کنید. اگر قرار باشد با مصرف داروی هموروئید درمان شوید باید از روز سوم به بعد رو به بهبود باشید و طی ده روز به درمان کامل دست یابید. به علاوه مراقبت های خانگی را باید همواره انجام دهید. اگر درمان هموروئید با دارو حاصل نشد عمل جراحی هموروئید یا لیزر هموروئید پیشنهاد می شود.

درمان هموروئید با دارو و جراحی

درمان هموروئید با دارو یا جراحی امکانپذیر است.

3- ترومبکتومی هموروئید خارجی

اگر روی عروق بیرون زده هموروئید خارجی فشار وارد شود، خون درون آن ها انباشته می شود. به این شرایط که باعث ایجاد لخته خون در درون هموروئید می شود، هموروئید ترومبوزه گفته می شود. برای درمان هموروئید ترومبوزه از روش ترومبکتومی استفاده می شود که طی آن جراح خون را تخلیه می کند. تخلیه و جراحی هموروئید ترومبوزه لازم است در همان 72 ساعت اولیه انجام شود که بیمار در آینده دچار گوشت اضافه مقعدی نشود.

4- درمان هموروئید با گزینه های غیر جراحی

بستن باند لاستیکی، متداول ترین تکنیک غیر جراحی برای درمان این بیماری محسوب می شود. در این روش، با استفاده از کش لاستیکی انتهای هموروئید بسته می شود. در نتیجه با قطع جریان خونرسانی، بافت هموروئید خشک شده و می افتد. اما این روش قدیمی بسیار دردناک است و امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

روش دیگر، اسکلروتراپی است که طی آن یک محلول به هموروئید داخلی تزریق می شود. وریدی که تزریق درون آن انجام شده دچار چسبندگی و تورم شده و خونرسانی به این عروق قطع می شود. با قطع خونرسانی، عروق کوچک شده و از بین می روند.

فوتوکواگولاسیون نوری مادون قرمز و الکتروکواگولاسیون، 2 روش دیگری هستند که برای درمان هموروئید استفاده می شوند. در روش اول با استفاده از نور مادون قرمز و در روش دوم با استفاده از گرمای الکتریکی خونرسانی به هموروئید قطع می شود.

5- درمان هموروئید با جراحی

با جراحی ممکن است هموروئید به طور کامل برداشته شود که به این روش هموروئیدکتومی گفته می شود. جراحی هموروئید با بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولا بیمار می تواند در همان روز جراحی به خانه برگردد. ممکن است عمل جراحی هموروئید با تیغ جراحی، کوتر یا لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود. در این میان لیزر پرتوان جدیدترین و بهترین روش جراحی هموروئید محسوب می شود. عوارض جراحی هموروئید با تیغ و کوتر شامل بروز بی اختیاری مقعد، احساس درد و سوزش بسیار زیاد و دوره نقاهت بسیار طولانی حدود یک ماه می باشد.

6- درمان هموروئید با لیزر

لیزر هموروئید ممکن است با لیزر پرتوان یا لیزر کم توان و یا هردو انجام شود. زمانی که متخصص جراحی و لیزر این جراحی را با لیزر انجام می دهد از میزان عوارض عمل جراحی هموروئید به روش سنتی می کاهد. بعد از درمان هموروئید با لیزر بیمار 70 درصد درد و التهاب کمتری نسبت به روش جراحی سنتی تجربه می کند. فقط یک شب در منزل استراحت می کند و نیازی به بستری شدن ندارد. بعد دو الی هفت روز نیز می تواند به محل کار خود بازگردد. این دوره نقاهت کوتاه در مقابل دوره نقاهت درمان با جراحی سنتی بسیار ناچیز است. به همین دلیل در دنیای پرتحرک و پرتکاپوی امروز درمان با لیزر هموروئید طرفدار بیشتری نسبت به جراحی به روش سنتی دارد.

چند نکته درباره درمان هموروئید را در این ویدئو ببینید.

سوالات رایج درمان هموروئید

1-آیا می توان با درمان های خانگی هموروئید را از بین برد؟

درمان های خانگی در تسکین درد خفیف، تورم و التهاب موثر هستند. اما با این روش ها نمی توان هموروئید را از بین برد. اگر درمان های خانگی بعد از یک هفته موثر نبودند، باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

2-بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به هموروئید چیست؟

مصرف غذاهای پرفیبر مثل میوه، سبزی و غلات کامل به افزایش حجم مدفوع و نرم شدن آن کمک کرده و از تشدید علائم بیماری جلوگیری می کند. فیبر را باید به آرامی به رژیم غذایی اضافه کنید تا به نفخ مبتلا نشوید.

3-بهترین درمان هموروئید ترومبوزه چیست؟

اگر ظرف 72 ساعت پس از ایجاد لخته خون هموروئید ترومبوزه برای درمان اقدام شود، ترومبکتومی تاثیر بیشتری دارد. چنانچه با ترومبکتومی هموروئید درمان نشود، باید از سایر روش ها از جمله جراحی و لیزر کمک گرفت.

4-آیا بعد از درمان هموروئید امکان عود مجدد بیماری وجود دارد؟

میزان عود بیماری در تکنیک های غیر جراحی 10 تا 50 درصد و در جراحی هموروئیدکتومی کمتر از 5 درصد است. مصرف غذاهای پرفیبر، آب و دفع به موقع مدفوع احتمال عود را کاهش می دهد. اگر عمل جراحی هموروئید با لیزر و توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر انجام شود احتمال عود هموروئید نزدیک به صفر خواهد بود.

5-عوارض درمان نکردن هموروئید چیست؟

اگر بیماری هموروئید به موقع درمان نشود، احتمال ابتلا به کم خونی به دلیل خونریزی طولانی مدت وجود دارد. همچنین ممکن است بیمار به مشکلات دیگری مثل آبسه مقعدی و عفونت نیز مبتلا شود. برخی بیماران نیز به بیماری های ناشناخته مقعدی مبتلا می شوند و دچار گوشت اضافه مقعدی می شوند.

6-درمان سریع هموروئید چیست؟

این موضوع بستگی به نوع هموروئید دارد. اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با درمان خانگی و رعایت رژیم غذایی و داروی مناسب طی 3 روز بهبود می یابید. اما اگر هموروئید مزمن و پیشرفته باشد و بیمار را کلافه کرده است بهترین و سریع ترین روش درمان هموروئید لیزر پرتوان دی اکسید کربن است که توسط یک متخصص جراحی و لیزر ماهر و باتجربه انجام شود.

7-هموروئید خارجی چگونه درمان می شود؟

به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کند. از نشستن طولانی و یا ایستادن طولانی خودداری کنید. بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید.

8-درمان هموروئید داخلی چیست؟

حتما برای تشخیص دقیق بیماری به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و اگر یبوست دارید از شربت ملین استفاده کنید.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

6 دیدگاه برای “درمان هموروئید با 6 روش کارآمد

  1. رحیمی گفت:

    سلام وقت بخیر
    چند سال پیش دچار درد و خونریزی خفیف در ناحیه مقعد شدم. خونریزی زمان مدفوع اتفاق میفتاد. آلمان دانشجو بودم و آنجا به دکتر متخصص مراجعه کردم گفت هموروئید هست و احتیاجی به درمان ندارد از بین میرود. چند هفته پیش یک گوشت اضافی را در ناحیه مقعد حس کردم که چند روز بعد برطرف شد و امروز دوباره بیرون زد.
    من به پسوری یازیس هم مبتلا هستم که موجب شده زیاد دچار یبوست بشم!

    1. اگر تهران تشریف دارید وقت ویزیت حضوری بگیرید. احتمالا به هموروئید داخلی درجه 4 مبتلا شده اید که نیاز به عمل جراحی یا لیزر هموروئید دارد. اگر هموروئید در مراحل اولیه درمان شود و رژیم غذایی و داروی مناسب مصرف کنید به این مرحله نخواهد رسید. اگر هموروئید درمان نشود عوارضی مثل آبسه مقعدی و فیستول مقعدی بروز خواهد کرد.

  2. مهشید گفت:

    خواهر من بارداره ۷ماهشه و ترومبوزه گرفته جوری که حتی نمیتونه از درد بشینه اونوقت به سختی اومده اونجا بهش گفتین بره بیمارستان.

    1. مراجعه کننده گرامی در نظر داشته باشید که بیماران با شرایط حاد نباید به کلینیک یا مطب مراجعه کنند این گروه از بیماران حتما باید به بیمارستان مراجعه کنند. بیمارانی که ممکن است دچار خونریزی شدید شوند، بیماران دارای آبسه های خطرناک و دردناک در مطب جراحی و لیزر نمی شوند و حتما باید به بیمارستان مراجعه کنند. به خواهر گرامی شما هم گفته شد با توجه به شرایط خاصی که دارند برای حفظ جان ایشان و جنین به بیمارستانی مراجعه کنند که پزشک زنان ایشان هم به آنجا دسترسی دارد و 15 دقیقه معاینه و توضیحات کامل توسط پزشک و نه منشی به ایشان ارائه شد.

  3. مصطفی گفت:

    سلام. من حدود ۱۰ سال میشه که تقریبا چند بار در ماه وقتی دفع سخت دارم چند روز پشت سر هم خونریزی دارم(بدون درد یا خارش).
    دو سه بار هم بیرون زدگی داشتم با پماد برطرف شد. خطرناکه؟؟؟

    1. به احتمال زیاد به هموروئید داخلی مبتلا شده اید که اگر درمان نشود به عوارضی مثل کم خونی، اختلال در دفع، آبسه مقعدی و دیگر بیماری های نشیمنگاه مبتلا خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *